De consumptiemaatschappij: waar staan we nu?

De consumptiemaatschappij: waar staan we nu?

Die shirtjes die verfrommeld achter in de kast liggen, nooit gedragen. Soms zelfs het kaartje er nog aan. Willen ruilen, toch vergeten. Gekozen voor die goedkopere schoen, blijkt uiteindelijk toch na een maand al kapot te zijn gegaan. Waar staan we nu eigenlijk en waar gaan we naartoe met onze consumptiepatronen?

Excessieve consumptie zorgt voor veel klimaatproblemen. Voor de huidige consumptie van de gemiddelde mens is ongeveer 1,4 aarde nodig. Als we allen zoveel zouden consumeren als de gemiddelde Amerikaan, zouden we 5 keer de hoeveelheid bronnen nodig hebben die moeder Aarde bezit. (Mindful Consumption) In de huidige maatschappij wordt veel consumptie vaak gezien als iets goeds. Hoe meer spullen je bezit, meer verschillende kleding je aan trekt, kan gelijk staan aan hoe goed voor elkaar hebt. De hoeveelheid kleding die we aanschaffen is ook flink vermeerderd. Het blijkt dat we 15 keer zoveel kleding hebben als in 2000. In het debat rondom duurzaamheid wordt als snel met de vinger gewezen naar bedrijven als Shell of de politiek. Daarbij wordt de rol van de consument vaak vergeten. Multinationals en landelijke overheden worden aangesproken, maar wanneer startte een revolutie bij de regering, of bij een oliemagnaat? Verantwoordelijk ligt niet alleen bij grote instanties, ook bij onszelf. (Sustainable consumption)

 

Er is sprake van overconsumptie als de gevolgen voor de economie en het milieu onbetaalbaar en onacceptabel worden, en het zowel het persoonlijk als het collectieve welzijn negatief beïnvloed. Overconsumptie is niet alleen slecht voor ons milieu, ook de mens lijdt eronder. De komst van social media speelt hier zeker ook een rol in. In plaats van naar je buur te kijken, vergelijkt men zichzelf vaak met iemand die 3 of 4 keer zoveel inkomen heeft. Dit heeft de consumptiepatronen van zowel hoge als de midden en lage klasse veranderd. Het kan aldus resulteren in financiële en fysieke stress voor individuen. Deze constante behoefte aan consumeren wordt als een van de grootste uitdagingen van duurzaamheid gezien. (Mindful consumption)

 

Groene consumptie is daarbij een goed alternatief. Met groen wordt de consumptie bedoelt die een veel lichtere voetdruk achter laat over het totale leven van een product, daarmee wordt ook de productie en de fase na het weggooien bedoeld. Deze trend zie je ook steeds vaker terug bij schoenen, bijvoorbeeld bij de onze!

 

Waarom zou je duurzame producten kopen?

Inmiddels hebben we de grens bereikt van het aantal mensen die deze aarde kan ondersteunen. Consumptie waarvan de voetafdruk een stuk minder heftig is, is groene consumptie. Dit gaat over het totale leven van het product, dus ook de productie en de fase van het weggooien. Het is een manier om je consumptie duurzaam en milieuvriendelijk te maken.  

 

Duurzaamheid stond lange tijd alleen voor milieuvriendelijk. Die tijd is voorbij. Behalve positief voor het klimaat, neemt het economische en sociale aspect nu ook een rol. Er wordt van bedrijven verwacht dat niet enkel economische doelstellingen hebben, maar ook nadenken over hun invloed op het milieu en de gemeenschap. (Mindful consumption) Daarbij kun je denken aan betere arbeidsomstandigheden en salaris, zoals bij Fair Trade koffie. Ook de duurzaamheid van het product wordt in acht genomen, zoals besproken bij de vorige blog het gebruik van gif. Gebruik van hernieuwbare energie staat ook van centraal en uiteraard ook hoelang het product meegaat.

 

Hoe verwerk je je idealisme in je aankopen?

Velen vinden klimaatverandering een groot probleem, maar hebben moeite om dit te vertalen in hun aankopen. Vrijwel elke aankoop heeft impact. De bronnen die gebruikt worden, het afval wat eruit resulteert en allerlei ethische complicaties. Als je ervoor kiest om duurzaam te gaan leven, wordt het moeilijk om uit te zoeken wat dat precies wel en niet is.  Het is ook lastig om de relevante ecologische effecten te kunnen identificeren. (Motivational challenges) Je kan hierbij aan verschillende aspecten denken. De bron die gebruikt is, of het recyclebaar is, productie en transport en daarnaast de verantwoordelijkheid die het bedrijf op zich neemt, zowel als hun leveraars. (Sustainable consumption)

 

Vaak is er vrij weinig informatie te vinden over duurzame producten. De perplexiteit van ecologische informatie is gigantisch wat soms leidt tot ongeloof. (Motivational) Dit kan de groene consument intens demotiveren. Het feit dat daarnaast er free riders zijn, die niet lijken te geven om het milieu, kan helpen sneller verleid te worden tot toch voor klimaat belastend consumentengedrag te kiezen. Klimaat neutrale producten kost veelal meer tijd, geld en moeite. (Motivational) Soms willen we wel, maar is het niet zo voor de hand liggend. Er is bewezen dat consumenten hun koopkracht kunnen gebruiken om een verschil te maken, alleen kost dit veel moeite en tijd.  (Sustainable consumption) Daarom hebben wij ervoor gekozen om deze moeite en tijd op ons te nemen. Zo wordt het allemaal wat makkelijker voor de consument.

 

Gelukkig poppen er overal groene initiatieven uit de grond. Biologisch en duurzaam eten is al een tijdje een trend, met kleding en schoenen is dit pas sinds kort. 95% van de kleding die in de prullenbak worden gegooid, kunnen gerecycled worden. (Monki) Tweedehands kleding is hierbij een duurzame en groeiende trend, maar schoenen zijn toch iets persoonlijker. Schoenen die gevormd zijn naar een ander voeten kan niet helemaal fijn zitten en zelfs slecht zijn voor jouw voeten. Daarom zijn duurzame schoenen een goed alternatief.

 

Milieuvriendelijke trends

Binnen de foodsector zien we sinds lange tijd al duurzame bedrijven, denk maar eens aan Ben&Jerry’s en Tony Chocolonely. Beide bedrijven die duurzaamheid op alle fronten aanpakken. Gelukkig zien we ook vanuit de mode-industrie meer duurzame initiatieven.

Zo heeft H&M inmiddels een conscious-lijn. Deze draait om kleding aanbieden voor hun bewuste klanten, verantwoordelijke partners, hergebruik en recyclen, natuurlijke bronnen verantwoordelijk gebruiken en gemeenschappen versterken. Monki heeft sinds kort ook een ijzersterke eco-aanpak. Met het Cares programma geloven zij dat duurzame kleding moet gaan dan enkel organisch katoen. Naast het promoten van recyclen en vermaken van kleding, gebruiken ze vernieuwbare energie en willen ze over 14 jaar klimaatpositief zijn. Natuurlijk én gelukkig zien we dit ook bij allerlei andere soorten bedrijven. Zo komt er vaak een groen alternatief voor niet zo groene organisaties. Denk bijvoorbeeld aan het oppoppen van groene banken, elektrische auto’s en zo zien we op elk terrein duurzame en milieuvriendelijke initiatieven. Op het gebied van schoenen misten wij nog een site die dat allemaal bij elkaar bracht.

 Bekijk onze duurzame collectie op www.sociii.nl/duurzame-kleding-make-up of www.sociii.de/nachhaltige-kleidung-und-make-up/!

Geschreven door Anita Redert (21/05/2017)

 

Bronnen

Sustainable consumption

http://onlinelibrary.wiley.com.proxy.library.uu.nl/doi/10.1002/sd.394/epdf

 Sustainable consumption: consumption, consumers and the commodity discourse

http://www.tandfonline.com.proxy.library.uu.nl/doi/abs/10.1080/1025386032000168311?src=recsys#aHR0cDovL3d3dy50YW5kZm9ubGluZS5jb20ucHJveHkubGlicmFyeS51dS5ubC9kb2kvcGRmLzEwLjEwODAvMTAyNTM4NjAzMjAwMDE2ODMxMT9uZWVkQWNjZXNzPXRydWVAQEAw

 Motivational complexity of green consumerism

http://onlinelibrary.wiley.com.proxy.library.uu.nl/doi/10.1111/j.1470-6431.2007.00586.x/full

Sustainability seen from the perspective of consumers

http://onlinelibrary.wiley.com.proxy.library.uu.nl/doi/10.1111/j.1470-6431.2011.01045.x/epdf

Mindful consumption

http://download.springer.com.proxy.library.uu.nl/static/pdf/571/art%253A10.1007%252Fs11747-010-0216-3.pdf?originUrl=http%3A%2F%2Flink.springer.com%2Farticle%2F10.1007%2Fs11747-010-0216-3&token2=exp=1493220941~acl=%2Fstatic%2Fpdf%2F571%2Fart%25253A10.1007%25252Fs11747-010-0216-3.pdf%3ForiginUrl%3Dhttp%253A%252F%252Flink.springer.com%252Farticle%252F10.1007%252Fs11747-010-0216-3*~hmac=99214ed06e609ab5d38dbc2b1fc2c336f957472e8c3c585915373a7860da51b0

Green consumerim: moral motivations to a sustainable future

http://ac.els-cdn.com/S2352250X15001347/1-s2.0-S2352250X15001347-main.pdf?_tid=e170904c-2e69-11e7-b4fd-00000aacb362&acdnat=1493641974_5f14493f2c84d8350c65aa41e84b21d0

Green consumerism: the influence of product attributes and values on purchasing intentions

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/cb.1501/epdf

Citizen-consuemrs as agents of change in globalizing modernity: the case of sustainable consumption

http://www.mdpi.com/2071-1050/2/7/1887/htm

http://sustainability.hm.com/en/sustainability/about/hm-conscious/about-hm-conscious.html